Relacje z podróży

Birma - Kambodża - Tajlandia

Azja Południowo-Wschodnia od wielu lat była jednym z głównych celów moich wędrówek po świecie. W szczególności moją wyobraźnię pobudzały dwa kraje, owiane nimbem tajemniczości: izolowana od świata Birma - kraina tysięcy pagód z niesamowitymi świątyniami Paganu oraz Kambodża - niewielki kraj w centrum Półwyspu Indochińskiego, którego mieszkańcy stworzyli największe miasto w średniowiecznej historii świata - Angkor. W listopadzie i grudniu 2006 roku, gdy wraz z trójką przyjaciół wyruszyliśmy do Azji, udało mi się zrealizować marzenie zobaczenia na własne oczy tych dwóch niezwykłych krajów. Oto relacja z naszej miesięcznej wyprawy...

Dziennik podróży

7.11
Przelot liniami austriackimi do Wiednia (19.30 - 20.55), a następnie po 2.5-godzinnym oczekiwaniu bezpośredni lot liniami Austrian Airlines do Bangkoku (23.30 - 15.45).

8.11
Po przylocie na nowo otwarte nowoczesne lotnisko Suvarnabhumi w Bangkoku udajemy się minibusem (1000 BHT) do centrum miasta. Zamieszkujemy w dzielnicy turystycznej, w pobliżu słynnej ulicy Khaosan w hotelu Rambuttri Inn (9 USD). Wieczorem w pobliskiej agencji podróży Pilot Purely Tour organizujemy podróż do Birmy - kupujemy bilety lotnicze na przelot linią Air Asia do Rangunu (150 USD) oraz załatwiamy birmańską wizę (55 USD -czas oczekiwania - 2 dni).

9.11
Udajemy się na zwiedzanie wybranych atrakcji Bangkoku; przed południem docieramy do Świątyni Brzasku (Wat Arun), położonej na prawym brzegu rzeki Chao Phraya. Po południu spacer po centrum miasta z klasztorem Sakhet i kolacja w restauracji na Khaosan. Wieczorem w agencji podróży załatwiamy przelot linią Air Asia do Phnom Penh (110 USD) oraz przejazd po powrocie z Kambodży na wyspę Ko Samet (25 USD).

10.11
Kontynuujemy zwiedzanie świątyń Bangkoku. Rozpoczynamy od Watu Bovom Niwet, następnie docieramy do Watu Benchamabophit (Marmurowy Klasztor), po czym rikszą osiągamy świątynię na Golden Mount. Oglądamy panoramę Bangkoku ze świątynnego wzgórza. Późnym popołudniem odwiedzamy jeden z najciekawszych klasztorów Bangkoku, Wat Suthat. Zaglądamy także do świątyni chińskiej, gdzie trwa przedstawienie chińskiej opery.

11.11
Wstajemy o 3 w nocy, aby udać się vanem (120 BHT) na lotnisko Suvarnabhumi. Stąd o godz. 7.15 odlatujemy do Birmy. Lot do Rangunu (Yangonu) trwa ok. godziny; na lotnisku w stolicy Birmy oczekuje na nas zamówiony wcześniej kierowca wraz ze swym kolegą, z którym odbędziemy dwutygodniowy objazd po Birmie. Po zakwaterowaniu w centrum miasta, w hoteliku White House (8 USD) wyruszamy na zwiedzanie Rangunu. Oglądamy najważniejsze buddyjskie pagody: Chauktatgyi Pagoda, z ogromnym posągiem leżącego Buddy, Ngantatgyi Pagoda, z olbrzymim siedzącym Buddą, Botataung Pagoda, zwana Pagodą Zwierciadlaną, ze względu na dużą liczbę luster i lusterek w jej wnętrzu. Wieczorem oglądamy dawną kamienną barkę królewską - Karaweik Palace i docieramy do najważniejszej świątyni buddyjskiej Birmy - Pagody Shwedagon (wstęp - 5 USD). Przebywamy ok. godziny w tym niezwykłym miejscu, postanawiając jeszcze raz tu zajrzeć na zakończenie podróży po Birmie.

12.11
Rankiem wyruszamy wynajętym samochodem z kierowcą na wschód kraju. Pierwszym celem podróży jest miasto Pegu (Bago). Oglądamy tu kilka świątyń buddyjskich, a przede wszystkim Pagodę Shwethalyaung, z najdłuższym w Birmie posągiem leżącego Buddy (55 metrów długości). Po obejrzeniu atrakcji Pegu udajemy się w dalszą drogę, aby po ok. 80 km dotrzeć do miasteczka Kyaiktiyo, a następnie do wioski Kinpun - punktu wypadowego do świątyni na Złotej Skale (Golden Rock). Zakwaterowanie znajdujemy w hoteliku Golden Sunrise (10 USD); wieczorem przyglądamy się życiu mieszkańców wioski Kinpun.

13.11
Rankiem wyruszamy lokalnym transportem - ciężarówką - z miejscowymi pielgrzymami w stronę Złotej Skały. Po godzinnej jeździe górską drogą docieramy do jej końca i idziemy pieszo na szczyt świątynnego wzgórza. Wraz z licznymi pielgrzymami przybyłymi z różnych stron kraju oglądamy zespół świątynny z pagodą na Złotej Skale. Ze wzgórza podziwiamy liczne panoramy górskie. Wczesnym popołudniem wracamy ciężarówką do miejscowości Kinpun i wyruszamy naszym wynajętym samochodem w dalszą trasę, na północ kraju. Po ok. 8 godzinach jazdy wyboistymi drogami docieramy wieczorem do miasta Tangoo; nocujemy w hotelu Yoma (7.5 USD).

14.11
Podróżujemy cały dzień na północny wschód kraju, najpierw po nizinnym regionie centralnej Birmy, mijając przyszłą stolicę kraju, Pyinmana, a następnie serpentynami po górzystym stanie Szan. Po 11 godzinach miejscami mrożącej krew w żyłach jazdy, wieczorem docieramy do położonej w górach miejscowości Kalaw; znajdujemy zakwaterowanie w hotelu Dream Villa (9 USD).

15.11
Wyruszamy z przewodnikiem Michelem na jednodniowy trekking do położonych w górach wiosek plemienia Palaung (5 USD/os). Po 3-godznnej wędrówce przez górzysty, urozmaicony polami wieśniaków krajobraz docieramy do pierwszej wioski. W wioskach przyglądamy się życiu ich mieszkańców, odwiedzamy domy Palaung, pijemy miejscową herbatę, oglądamy ubiory i narzędzia tego plemienia. Posiłek spożywamy w restauracji prowadzonej przez Nepalczyków. Po powrocie do Kalaw późnym popołudniem ruszamy w dalszą trasę, nad jezioro Inle. Po 2 godzinach jazdy wieczorem docieramy do turystycznej miejscowości Nyaugshwe, położonej w pobliżu jeziora. Znajdujemy zakwaterowanie w hotelu Remember Inn (6 USD). Wieczorem krótki spacer po Nyaugshwe.

16.11
Wyruszamy na całodniowe zwiedzanie łodzią jeziora Inle. Przyglądamy się rankiem wiosłującym nogą rybakom, docieramy do największej jeziornej pagody Phaung Dao Oo, oglądamy bazar z handlującymi ludźmi z miejscowego plemienia Intha, odwiedzamy wioski na wodzie z różnymi warsztatami rzemieślniczymi: wyrobu cygar, zakładem tkackim, warsztatem kowalskim, wyrobu parasolek, zakładem wyrobów ze srebra z przedstawicielkami kobiet-żyraf z plemienia Padaung. Podziwiamy pływające ogrody oraz liczne klasztory na wodzie, z Klasztorem Skaczącego Kota na czele. Pełni wrażeń wieczorem wracamy do Nyaugshwe.

17.11
Podróżujemy przez 12 godzin z powrotem na niziny, opuszczając górzysty stan Szan. Wieczorem docieramy do położonego nad rzeką Irawadi drugiego co do wielkości miasta Birmy, Mandalay (dawnej stolicy królewskiej). Znajdujemy nocleg w centrum miasta, w hotelu Garden (pokoje na 3 i 4 piętrze - 7.5 USD/os)

18.11
Zwiedzanie Mandalay rozpoczynamy od dzielnicy rzemieślników - kamieniarzy, wytwarzających posągi Buddów. Przyglądamy się produkcji posągów oraz życiu na pobliskim bazarku. Następnie udajemy się do dawnej stolicy królewskiej Amarapura, odległej od Mandalay o 11 km. Tu odwiedzamy duży kompleks klasztorny Mahagran Dav Yone, gdzie m.in. oglądamy procesję mnichów udających się na poranny posiłek. Następnie docieramy do położonego na peryferiach Amarapura 200-letniego mostu z drewna tekowego, U Bein. Przechodzimy mostem przez jezioro (obserwując życie na jeziornych wodach) do położonej na drugim brzegu wioski Taungthaman. Oglądamy m.in. położoną w centrum wioski pagodę Kyauktawgyi i wracamy do Amarapura. Stąd przez most na rzece Irawadi udajemy się do miejscowości Sagaing (także dawnego miasta królewskiego), oglądamy pagodę Kaunghmudar (w kształcie piersi królowej) oraz położoną na szczycie wzgórza Sagaing świątynię Sun Oo Pon. Stąd podziwiamy rozległe widoki na dolinę Irawadi o zachodzie słońca. Wieczorem udajemy się do centrum miasta, aby obejrzeć spektakl teatru marionetek - kulturalną specjalność regionu Mandalay.

19.11
Wyruszamy łodzią z portu Mandalay do miejscowości Mingun - dawnej stolicy królewskiej. Podróż rzeką Irawadi trwa około godziny (2.5 USD). Na miejscu oglądamy pozostałości pagody Mingun - największej nieukończonej ceglanej pagody świata. Ze szczytu pagody podziwiamy panoramę Mingun i okolic. Następnie oglądamy dzwon Mingun - największy niepęknięty dzwon świata (87 ton) i docieramy do śnieżnobiałej pagody Hsibyume z siedmioma tarasami, na wzór mitycznej góry Meru. Po powrocie do Mandalay odwiedzamy najciekawsze buddyjskie świątynie w tym mieście: stary klasztor z drewna tekowego Shaw Inn Bin, pagodę Mahamuni z olbrzymim posągiem siedzącego Buddy, pagody Kutho Daw i San da Muni, położone u stóp wzgórza Mandalay, po czym wspinamy się na samo świątynne wzgórze. Z jego szczytu oglądamy zachód słońca nad Irawadi.

20.11
Wyruszamy z Mandalay na południowy zachód, w stronę Paganu (Baganu). Po 8 godzinach jazdy docieramy do miejscowości Mt Popa (1520 m n.p.m.), nad którą na stromej skale góruje klasztor Popa. Wspinamy się po stromych schodach do klasztoru, obserwując po drodze stada małp. Ze szczytu roztacza się rozległy widok na okolicę usianą licznymi pagodami. Wieczorem docieramy do Paganu (wstęp do strefy turystycznej 10 USD); znajdujemy zakwaterowanie w bungalowach Silver Moon (9 USD).

21.11
Wyruszamy na zwiedzanie Paganu - zespołu ok. 2200 świątyń z XI - XIII w. usytuowanego na obszarze 40 km2. Przed południem odwiedzamy kolejno: złotą pagodę Dhamma Ya Zika, pagody Laymethnar, Paya Thanza, Tham Bula Paya, Tayoke Pyay Temple, Iza Gawna oraz pagodę Shwezigon z zespołem klasztornym. Po południu oglądamy pagody Nan i Manuka, aby przed wieczorem dotrzeć do pagody Shwe-san-daw. Ze szczytu tej pagody podziwiamy zachód słońca nad Paganem.

22.11
Wstajemy o 5 rano, aby móc zobaczyć Pagan z pagody Shwe-san-daw o wschodzie słońca (jest to magiczna chwila). Po śniadaniu kontynuujemy zwiedzanie świątyń Paganu. Oglądamy kolejno: pagodę Ananda z niezwykłymi posągami Buddów, pagody Maha Bodi, Buphaya (najstarsza pagoda położona nad Irawadi), Shwe-Gu-Gyi, That Byinnyu (najwyższa - 61 metrów wysokości). Po południu docieramy do Dhannayan Gyi Temple, pagód Sulamani, Htilominlo Guphaya Gyi, Gubayauk Gyi (z malowidłami wewnątrz świątyni). Zwiedzanie Paganu kończymy w świątyni Lawka Nanda, położonej na brzegu Irawadi, gdzie chłoniemy wieczorne klimaty po zachodzie słońca.

23.11
Wyruszamy na południe, w stronę miasta Prome (Pyay) - dawnej stolicy królewskiej. Po drodze oglądamy m.in. wytwórnię oleju, słodyczy i rumu. Po złapaniu "gumy" odwiedzamy także warsztat naprawy samochodów. Po 12 godzinach jazdy po asfaltowych i gruntowych drogach wieczorem docieramy do Prome; znajdujemy nocleg w hotelu Smile w centrum miasta (7 USD).

24.11
Odwiedzamy główną pagodę Prome, Shwe-san-daw, usytuowaną na wzgórzu w środku miasta. Następnie udajemy się w powrotną drogę do Rangunu (6 godzin jazdy). Po przybyciu do stolicy docieramy ponownie do Złotej Pagody Shwedagon, chłonąc wieczorem wyjątkową atmosferę tego miejsca. Nocujemy powtórnie w hotelu White House (8 USD).

25.11
Wczesnym rankiem udajemy się na lotnisko w Rangunie i po godzinnym locie powracamy do Bangkoku. Ponownie zamieszkujemy w hotelu Rambuttri Inn (9 USD), usytuowanym w dzielnicy turystycznej niedaleko ulicy Khaosan. Po południu spacerujemy po mieście w pobliżu Pałacu Królewskiego.

26.11
Ponownie wstajemy przed świtem (4 rano), aby dotrzeć na lotnisko Bangkoku Suvarnabhumi. O godz. 7 odlatujemy do Kambodży. Lot do stolicy kraju, Phnom Penh trwa około godziny (110 USD). Po wylądowaniu udajemy się taksówką do uprzednio zamówionego hoteliku Boddhi Tree Umma (10 USD). Popołudniową porą wyruszamy na spacer po centrum miasta: oglądamy z zewnątrz Pałac Królewski, nabrzeże rzeki, halę targową (obiad nad rzeką 6 USD). Wieczorem wracamy rikszą tuk-tuk do hotelu (2 USD).

27.11
Rano wyruszamy autobusem linii Mekong Express do Siem Reap - miasta położonego w pobliżu słynnego Angkoru. Odległość 314 km pokonujemy dobrą szosą w 5.5 godz.; po przybyciu na dworzec autobusowy w Siem Reap staczamy walkę o wydostanie się z tłumu riksiarzy i dotarcie do zamówionego uprzednio hoteliku Bou Savy Guesthouse, usytuowanego poza centrum miasta. Po zakwaterowaniu (7.5 USD) wyruszamy na wieczorny spacer. Wieczorem spotykamy się w hotelowej restauracji z Januszem i jego żoną - kolegą przybyłym z Polski w okolice Siem Reap na ślub kambodżański.

28.11
Rano wynajętą taksówką z kierowcą (5 USD/os/dzień) wyruszamy na zwiedzanie kompleksu świątynnego Angkor (trzydniowy bilet wstępu kosztuje 40 USD). Zwiedzanie rozpoczynamy od zespołu Angkor Thom z licznymi świątyniami wewnątrz murów. Oglądamy Bayon, Phimeanakas, Taras Słoni, Taras Trędowatego Króla, Prasat Suor Prat. Podziwiamy wspaniałe zdobienia świątyni Bayon z twarzami króla Dżajawarmana VII. Po południowej sjeście, późnym popołudniem, wracamy do kompleksu świątynnego, aby obejrzeć najsłynniejszy jego zabytek - Angkor Wat. Oglądamy to arcydzieło architektury z XII wieku, uznawane za największą sakralną budowlę świata. Tuż przed zmierzchem opuszczamy Angkor Wat i udajemy się na pobliskie wzgórze świątynne Phnom Bakheng, skąd podziwiamy zachód słońca nad Ankgorem.

29.11
Kontynuujemy zwiedzanie świątyń Angkoru. Przed południem kolejno oglądamy świątynie Prasat Kravan, Banteay Kdei, porośniętą starymi drzewami świątynię Ta Prohm, następnie piramidalną Ta Keo, pięknie ozdobioną niewielką świątynię Thomannon. Po południu odwiedzamy bardzo ciekawą świątynię Preah Khan, usytuowaną na wodzie Neak Pean, niewielką Ta Som, East Melbon - świątynię ze słoniami. Na zakończenie dnia docieramy do świątyni Pre Rup, z której obserwujemy drugi zachód słońca nad Angkorem. Wieczorem udajemy się na wieczór khmerski do restauracji Amazonas, (11 USD), gdzie m.in. możemy obejrzeć tradycyjne khmerskie tańce i popróbować miejscowej kuchni.

30.11
Powracamy rejsowym autobusem linii Mekong Express do Phnom Penh. Ponownie zamieszkujemy w hoteliku Boddhi Tree Umma. Wieczorem udajemy się na krótki pożegnalny spacer po mieście.

1.12
Opuszczamy Kambodżę; rannym rejsem lotniczym wracamy do Bangkoku. Z lotniska Suvarnabhumi (po 45-minutowym oczekiwaniu na zamówiony transport) udajemy się minibusem do położonej w Zatoce Syjamskiej miejscowości Ban Phe (3 godz - 25 USD). Stąd przepływamy statkiem na wyspę Ko Samet. Podróż statkiem trwa niecałą godzinę; docieramy do położonej w północnej części wyspy miejscowości Nadan. Z portu udajemy się pick-upem na wschodnie wybrzeże wyspy, na plażę Ao Phai. Zakwaterowanie znajdujemy w bungalowach Sea Breeze (8 USD); kolację jemy w nadmorskiej restauracji Silversand.

2.12
Po porannej kąpieli w morzu wyruszamy na wycieczkę, aby zwiedzić pobliskie plaże z licznymi sklepikami i restauracjami na wybrzeżu: Ao Hin Khok, Hat Sai Kaew oraz niewielką, cichą plażę Ao Nuan. Resztę dnia wypoczywamy na Ao Phai.

3.12
Wyruszamy na spacer wzdłuż wschodniego wybrzeża wyspy w kierunku południowym. Odwiedzamy kolejno plaże Ao Tubtim, Ao Nuan, Ao Cho, Ao Wong Duan, Ao Thian; docieramy do plaży Ao Wai, gdzie jemy obiad w przybrzeżnej restauracji pod palmami. Na kolację wracamy na Ao Phai do restauracji Silversand.

4.12
Wybieramy się szybką łodzią na wycieczkę na okoliczne wysepki położone w pobliżu Ko Samet. Najpierw odwiedzamy Talu z rafą koralową, gdzie jemy lunch. Następnie nurkujemy w pobliżu małej wysepki Kudee, oglądając podwodny świat, po czym przemieszczamy się na górzystą wyspę Pateen, gdzie wspinamy się na punkt widokowy. Całodniową wycieczkę kończymy wizytą na farmie ryb usytuowanej u północnych wybrzeży Ko Samet; oglądamy m.in. ciekawe okazy rekinów i żółwi.

5.12
Wyruszamy na wycieczkę na południowy kraniec Ko Samet, idąc drogą prowadzącą przez wnętrze wyspy. Docieramy do położonej najdalej na południe plaży Ao Kiu Na Nok z luksusowymi bungalowami, gdzie korzystamy z kąpieli. W powrotnej drodze odwiedzamy plażę Ao Phrao położoną na zachodnim brzegu wyspy. Pożegnalną kolację spożywamy na plaży w restauracji Silversand, zamawiając specjalność zakładu - parujące kociołki z "owocami morza".

6.12
Wyruszamy w drogę powrotną do Bangkoku. Najpierw wracamy pick-upem do portu Nadan, następnie przepływamy statkiem na ląd stały do Ban Phe, gdzie korzystamy z miejscowego transportu - jeepa (14 USD/os), aby dotrzeć przez miejscowość Rayong (ostatnie zakupy w miejscowym Tesco) na lotnisko Suvarnabhumi. O godz. 23.30 odlatujemy liniami austriackimi do Wiednia.

7.12
Przybywamy na lotnisko w Wiedniu o godz. 5 rano, skąd po 3-godzinnej przerwie odlatujemy do Warszawy. O godz. 9.40 kończymy wyprawę Birma - Kambodża - Tajlandia 2006.

© Copyright by Zbigniew Bochenek. Design by Jac.