Relacje z podróży

Sri Lanka

Sri Lanka - łza na policzku Indii - to jedno z określeń kraju, leżącego w cieniu swego wielkiego sąsiada. Będąc w 2001 roku na południu indyjskiego sub-kontynentu ciekaw byłem jak wygląda leżąca nieopodal wyspa. Dopiero w grudniu 2012 roku nadarzyła się okazja do zaspokojenia mej ciekawości. W trakcie dwóch tygodni podróży mogłem poznać bogatą, liczącą ponad 2000 lat historię tego kraju, zanurzyć się nieco w buddyjską kulturę, przyjrzeć mieszkańcom wyspy, Syngalezom i Tamilom. Była także okazja do podziwiania przyrodniczych atrakcji Sri Lanki: górzystego, zielonego wnętrza wyspy z licznymi plantacjami herbaty, pięknych piaszczystych plaż na południu kraju, a także miejscowej flory i fauny. Oto relacja z mojej podróży ....

Dziennik podróży

3.12
Przelot charterem z Warszawy do Muscatu (Oman) - ok. 6 godzin, a następnie po dotankowaniu trzygodzinny lot do stolicy Sri Lanki, Kolombo.

4.12
Rankiem lądujemy na lotnisku międzynarodowym w pobliżu Kolombo, skąd udajemy się na wybrzeże do hotelu w miejscowości Panumugama, odległej od stolicy kraju ok. 20 km. Wczesnym popołudniem wyruszamy na zwiedzanie stołecznej metropolii. Rozpoczynamy je od usytuowanej na jeziorze Beira buddyjskiej świątyni Seema Malaka, następnie przejeżdżamy przez starą dzielnicę fortową i odwiedzamy świątynię hinduistyczną Subramania. Zaglądamy do ekskluzywnej kolonialnej dzielnicy zwanej Ogrodami Cynamonowymi, w której znajduje się m.in. Pawilon Niepodległości. Wędrówkę po Kolombo kończymy wizytą w eleganckim XIX-wiecznym hotelu Galle Face, usytuowanym w centrum miasta nad morzem.

5.12
Rano wyruszamy w głąb wyspy, w kierunku północnowschodnim. Po trzech godzinach docieramy do miejscowości Pinnawela. Miejscowość ta jest znana z usytuowanego tu sierocińca słoni. Przyglądamy się kąpieli słoni w miejscowej rzece, zaglądamy do zagród sierocińca. Następnie udajemy się w dalszą drogę w okolice miasta Dambulla. W pobliżu miasta na wzgórzu znajduje się pięć najbardziej znanych jaskiniowych świątyń Sri Lanki, z których najstarsza pochodzi z I w. p.n.e. Wnętrza świątyń wypełniają posągi Buddy, miejscowych królów i malowidła naskalne. U podnóża wzgórza oglądamy współczesną Złotą Świątynię, z ogromnym 30-metrowym posągiem Buddy. Wieczorem docieramy do pierwszej stolicy Sri Lanki, miasta Anuradhapura.

6.12
Tego ranka w deszczowej aurze wyruszamy do Mihintale - kolebki lankijskiego buddyzmu. Tu oglądamy budowle z pierwszego okresu kształtowania się tej religii na wyspie, m.in. odrestaurowaną dagobę Mahaseja, kryjącą we wnętrzu relikwię włosa Buddy, świątynię Kantaka Cetija z II w. p.n.e. oraz skałę zwaną łożem Mahindy, gdzie w III w. .p.n.e. buddyjski mnich Mahinda spotkał się z miejscowym królem. Następnie wracamy do zabytkowej części miasta Anuradhapura - stolicy Sri Lanki od II w. p.n.e. przez ponad 1200 lat. Zwiedzanie rozpoczynamy od świątyni położonej wokół świętego drzewa Bo (najstarszego drzewa na świecie). Następnie docieramy do Wielkiej Stupy Ruwanwalisaja, otoczonej murem zdobionym słoniami. Po okrążeniu Wielkiej Stupy odwiedzamy kolejne zabytki zespołu świątyń Anuradhapury: dagobę Thuparamaja z relikwią Buddy i największą w tym kompleksie ceglaną dagobę Dżetawanarama (122 m wysokości). Zwiedzanie kończymy w królewskim zespole pałacowym, przy Bliźniaczych Basenach.

7.12
Tego dnia wyruszamy na zwiedzanie dawnej lankijskiej stolicy Sigiriya, z usytuowanym na 200-metrowej Lwiej Skale pałacem króla Kassapy. Wspinamy się schodami na pionową skałę, mijając po drodze elementy zabudowy pałacowej: Ogród Wodny, Skalny oraz Tarasowy. Oglądamy niezwykle piękne freski kobiet w skalnej jaskini. Ze szczytu Lwiej Skały, pokrytego ruinami pałacu, podziwiamy panoramę z górskimi szczytami i polami ryżowymi. Po zejściu ze szczytu w pobliżu Sigiriyi odwiedzamy pracownię produkcji batików. Kolejną atrakcją jest godzinna przejażdżka na słoniach po okolicznych nadrzecznych łąkach. Następnie przemieszczamy się do dawnej stolicy Sri Lanki, Polonaruwy. Odwiedzamy ruiny XII-wiecznego miasta - zespół świątynny zwany Czworobokiem, z budowlami Watadage, Thuparamaja i Hatadage, poświęconymi Buddzie i jego relikwiom. Podziwiamy pozostałości Pałacu Królewskiego z bogato zdobioną Salą Audiencyjną. Odwiedzamy również świątynię buddyjską, Wihara Gal, z pięknie wyrzeźbionymi w granitowej skale posągami Buddy. W drodze powrotnej do Anuradhapury odwiedzamy zakład wytwarzający rzeźby z drewna, dla potrzeb świątyń i turystów.

8.12
Rankiem wyruszamy z Anuradhapury do centrum wyspy, do królewskiego miasta Kandy. Po drodze odwiedzamy buddyjską świątynię z ogromnym 13-metrowym posągiem Buddy Aukany, pochodzącym z VIII w. Zaglądamy także do zakładu tkackiego, produkującego barwne tkaniny stosowane m.in. na sari. Odwiedzamy również ogród z miejscową florą, gdzie poznajemy rośliny stosowane w lecznictwie i przemyśle kosmetycznym. W późnych godzinach popołudniowych docieramy do dawnego stołecznego miasta Kandy, pięknie usytuowanego nad jeziorem w górskiej kotlinie. Wieczorem uczestniczymy w godzinnym spektaklu folklorystycznym, prezentującym muzykę i taniec z tego regionu kraju.

9.12
Rankiem wyruszamy na zwiedzanie największych atrakcji Kandy i okolic. Rozpoczynamy od najważniejszej buddyjskiej świątyni Sri Lanki - Świątyni Zęba, kryjącej wewnątrz cenną relikwię - ząb Buddy. Przyglądamy się ceremonii religijnej w tej świątyni zwanej puja,, Następnie odwiedzamy zakład jubilerski, produkujący wyroby jubilerskie z kamieni szlachetnych i półszlachetnych wydobywanych na wyspie. Po południu wyruszamy poza miasto, aby zobaczyć największy i najciekawszy ogród botaniczny Sri Lanki, Peradeniya. Zaœ wieczorem wspinamy się na wzgórze nad jeziorem Kandy, gdzie znajduje się świątynia z ogromnym posągiem Buddy i skąd roztacza ciekawa panorama miasta.

10.12
Z Kandy wyruszamy w dalszą drogę na południe, w głąb górzystej części wyspy. Po drodze spotykamy na stokach gór liczne plantacje herbaty. Odwiedzamy jeden z największych zakładów produkcji herbaty, gdzie przyglądamy się całego procesowi produkcyjnemu i degustujemy różne odmiany cejlońskiej herbaty. Wznosząc się stopniowo do góry serpentynami osiągamy położone na wysokości 1900 m n.p.m. miasteczka Nuwara Eliya. W tej ulubionej przez Brytyjczyków miejscowości oglądamy postkolonialne hotele z wiktoriańskim Grand Hotelem na czele, kontrastujące z handlową zabudową centrum miasta. Z Nuwara Eliya wyruszamy jeepem do Parku Narodowego Równiny Hortona. Następnie udajemy się na trzygodzinny trekking po tym położonym na wysokości 2000 m n.p.m. płaskowyżu. Oglądamy różne atrakcje przyrodnicze: wodospad Baker's Falls, jeziorka otoczone rododendronami i największą atrakcję, zwaną Końcem Świata, czyli prawie 1000-metrowe urwisko z niezwykłym panoramicznym widokiem. Wieczorem docieramy do położonego w górskiej kotlinie miasta Bandarawela.

11.12
Rankiem spacerujemy po mieście, odwiedzając m.in. miejscowy meczet. Następnie udajemy się w dalszą drogę, na południowe wybrzeże wyspy. Po drodze podziwiamy górskie krajobrazy m.in. w punkcie widokowym zwanym Ella Gap. Po opuszczeniu się na nadmorskie niziny docieramy do bram parku narodowego Yala, gdzie przesiadamy się na jeepy i ruszamy na trzygodzinne safari. Oglądamy miejscową faunę: słonie, bawoły, warany, jelenie, różne ptaki z ibisami na czele, a także tutejszą atrakcję, lamparta. Po zakończeniu safari wieczorem docieramy do nadmorskiego miasta, Hambantota.

12.12
Rano wyruszamy na zachód, wzdłuż południowego wybrzeża wyspy. Mijamy miejscowości Tangalla, Matara, Weligama i docieramy do zabytkowego miasta Galle, założonego w XVI w. przez Portugalczyków. Zwiedzamy starówkę Galle: oglądamy najstarszy protestancki kościół na wyspie Groote Kerk, kościół anglikański, Narodowe Muzeum Morskie, spacerujemy po wąskich uliczkach, podziwiamy potężne mury obronne holenderskiego fortu.. Późnym popołudniem docieramy do miejscowości Koggala, położonej ok. 10 km od Galle, miejsca wypoczynku w hotelu Koggala Village Club.

13.12
Wypoczywamy na plaży i w kompleksach hotelowych w miejscowości Koggala.

14.12
Wyruszamy miejscową koleją na południowy kraniec wyspy. Dojeżdżamy do miasta Matara, skąd rikszą jedziemy do miejscowości Dondra, położonej przy przylądku Dondra, najbardziej na południe wysuniętym fragmencie wyspy. Na przylądku wspinamy się na 50-metrową latarnię morską, skąd roztacza się piękna panorama wybrzeża morskiego. Następnie przemieszczamy się rikszą do wioski Mawelli, gdzie nad brzegiem oceanu oglądamy atrakcję przyrodniczą - naturalną "sikawkę" morską Hoo-aaniya., czyli komin skalny z wytryskującą na 20 m wodą. Późnym popołudniem wracamy pociągiem do Koggali.

15.12
Wyruszamy wzdłuż wybrzeża na północ: poprzez miejscowości wypoczynkowe Hikkaduwa (gdzie odbywa się lokalne święto) i Ambalangoda docieramy do ujścia rzeki Madu. Tu przesiadamy się na łodzie i wyruszamy w rejs po rzece i jeziorze, przez które przepływa. Dopływamy do małej wyspy z klasztorem buddyjskim, odwiedzamy wysepkę z plantacją cynamonu, pomosty z leczniczymi rybkami z Mozambiku. Po zakończeniu rejsu udajemy się do miejscowości Kosgoda, gdzie odwiedzamy wylęgarnię żółwi i oglądamy różne gatunki tych zwierząt. Wieczorem w hotelu obserwujemy zabawę podczas cejlońskiego wesela.

16.12
Wypoczywamy w miejscowości Koggala; wieczorem uczestniczymy w dorocznej imprezie - święcie pracowników kompleksu hotelowego Koggala.

17.12
Udajemy się miejscowym pociągiem do Galle; odwiedzamy współczesną część miasta ze świątynią hinduistyczną, meczetem i kościołem. Spacerujemy po ruchliwych uliczkach centrum, odwiedzając m.in. miejscowy targ warzywno-owocowy. Po południu wracamy do Koggali.

18.12
Wczesnym rankiem wyruszamy na lotnisko w pobliżu Kolombo, skąd w godzinach porannych odlatujemy poprzez Muscat w Omanie, do Warszawy. Tu wieczorem kończy się dwutygodniowa podróż na Sri Lankę.

© Copyright by Zbigniew Bochenek. Design by Jac.