Relacje z podróży

Etiopia - na dachu Afryki

Etiopia od dawna była przedmiotem moich podróżniczych marzeń. To jeden z najciekawszych krajów Afryki, fascynujący ze względu na zamieszkujących tu ludzi, ich kulturę i na krajobrazy. W Etiopii żyje kilkadziesiąt plemion, których przedstawiciele różnią się wyglądem od ludów tzw. czarnej Afryki. Fascynująca jest licząca ponad 2000 lat historia tego kraju, silnie związana od IV wieku z chrześcijańskim ortodoksyjnym kościołem etiopskim. Walory przyrodnicze Etiopii tworzą górzyste krajobrazy Wyżyny Abisyńskiej z niezwykłymi formacjami skalnymi gór Simien, rozległe sawanny oraz wulkaniczne obszary Doliny Ryftowej. W listopadzie 2010 roku udało mi się zrealizować marzenie zobaczenia tego wyjątkowego afrykańskiego kraju. Oto relacja z dwutygodniowej podróży po północnej i środkowej części Etiopii.

Dziennik podróży

4.11
Przelot LOT-em z Warszawy do Frankfurtu (1.5 godz.) a następnie etiopską linią lotniczą Ethiopian Airlines (7 godz.) do Addis Abeby.

5.11
Po porannym przybyciu na lotnisko w stolicy kraju wyruszamy bezpośrednio z lotniska niewielkim busem na północ Etiopii. Po ok. 100 km docieramy do etiopskiej Częstochowy - Debre Libanos, miejsca gdzie już w XIII wieku powstał klasztor i miejsce kultu etiopskiego kościoła. Oglądamy miejscowe muzeum, przyglądamy się licznym pielgrzymom. Następnie zjeżdżamy 1000 m w dół do wąwozu Nilu Błękitnego, podziwiając po drodze panoramiczne widoki doliny. Po zmierzchu docieramy na nocleg do miasta Debre Markos.

6.11
Po kilku godzinach dojeżdżamy do miasta Bahar Dar, usytuowanego na południowym brzegu jeziora Tana. Jest to punkt wypadowy do zwiedzania klasztorów położonych na brzegach i wyspach jeziora, a także wodospadów na Nilu Błękitnym. Najpierw wyruszamy do miasta, aby zobaczyć jego najruchliwszą część, z lokalnym bazarem na czele. Po południu wyruszamy ok. 30 km na południe do miejscowości Tis Issat, w pobliżu której znajdują się wodospady o tej samej nazwie. Podziwiamy obfite w wodę kaskady Tis Issat; wieczorem wracamy do Bahar Dar i wyruszamy do miasta, aby nieco poznać jego nocne życie.

7.11
Rankiem wyruszamy motorową łodzią na zwiedzanie klasztorów jeziora Tana. Najpierw docieramy do zespołu klasztornego na półwyspie Zege z klasztorem Ura Kidane Meret na czele, znanym z pięknych malowideł wewnątrz świątyni i niewielkiego muzeum z cennymi manuskryptami. Następnie przemieszczamy się na niewielką wyspę, z usytuowanym na niej XIV-wiecznym klasztorem Debre Maryam, również kryjącym we wnętrzu żywe w kolorach malowidła. Podróż łodzią po jeziorze Tana kończymy na jego południowym krańcu, gdzie znajdują się źródła Nilu Błękitnego. Po południu wyruszamy w dalszą drogę na północ, docierając wieczorem do miasta Gonder.

8.11
Rano wyruszamy na zwiedzanie Gonder, od XVII do XIX wieku stolicy Etiopii. Pierwszym punktem trasy zwiedzania jest Kompleks Królewski, z pałacem króla Fasilidasa na czele. Oglądamy otoczone potężnym murem poszczególne budowle tego kompleksu. Następnie przemieszczamy się w północną część miasta, aby obejrzeć jeden z najbardziej fascynujących kościołów Etiopii, Debre Berhan Selassie. Ten niewielki XVII-wieczny kościół kryje w wnętrzu najbardziej niezwykłe etiopskie malowidła; cały strop jest pokryty setkami wyobrażeń głów aniołów. Kolejną atrakcją Gonder, którą odwiedzamy, są tzw. Łaźnie Fasilidasa - dawne miejsce ablucji rodziny królewskiej, wykorzystywane obecnie w uroczystościach religijnych święta Timkat. Po południu wyruszamy w dalszą trasę, w stronę Parku Narodowego Gór Simien, po drodze oglądając wioskę potomków etiopskich Żydów, tzw. fellaszów. Wieczorem docieramy do osady Debark, usytuowanej u wrót Parku.

9.11
Rano wyruszamy na zwiedzanie Parku Narodowego Gór Simien. Busem docieramy na wysokość 3300 m do obozowiska Sankaber, skąd ruszamy na pieszą wędrówkę w głąb Parku, podziwiając niezwykłe formy skalne i endemiczną przyrodę m.in. liczne małpy dżelada. Po trekkingu w Parku wzdłuż krawędzi uskoku wracamy wieczorem do Debarku.

10.11
Rankiem wyruszamy w dalszą trasę, na północ Etiopii. Okrążamy Park Narodowy Gór Simien z jego najwyższym szczytem Ras Daszan (4533 m), oglądając oryginalne skalne formy w postaci gór stołowych. Po opuszczeniu gór docieramy do doliny rzeki Tekeze Wenz, charakterystycznej ze względu na występujące w niej baobaby. O zachodzie słońca dojeżdżamy do miasta Aksum - pierwszej stolicy Etiopii (od X wieku p.n.e.).

11.11
Zwiedzanie Aksum rozpoczynamy od jego północnej części, gdzie znajduje się zabytkowy kompleks, obejmujący kilkanaście steli oraz Muzeum Archeologiczne. Oglądamy stele wznoszone nad grobowcami władców Aksum od III wieku n.e. oraz niektóre grobowce. Po obejrzeniu tego najstarszego fragmentu miasta docieramy do usytuowanego w pobliżu zespołu świątyń. Obejmuje on trzy kościoły. Najważniejszy z nich to niewielki kościół skrywający we wnętrzu Arkę Przymierza (niedostępny dla zwiedzających). Oglądamy nowy, zdobiony malowidłami kościół Marii Panny z Syjonu, w którym miejscowy mnich prezentuje 1000-letni egzemplarz Biblii. Zaglądamy także do starego, XVII-wiecznego kościoła, również bogato ozdobionego malowidłami. Po południu wyruszamy na obrzeża Aksum, aby obejrzeć dwa cenne zabytkowe miejsca - grobowce królów Kaleba i Gebre Meskela (wraz z tablicą króla Ezany) oraz ruiny pałacu legendarnej królowej Saby.

12.11
Wyruszamy w dalszą trasę, wiodącą na wschód w pobliżu granicy z Erytreą. Niedaleko Aksum w pobliżu miasta Adwa oglądamy pole słynnej zwycięskiej bitwy Etiopczyków z Włochami w 1895 r. Docieramy do osady Yeha - kolebki cywilizacji etiopskiej, w której znajdują się ruiny świątyni z VIII-V wieku p.n.e. Oglądamy restaurowane mury świątyni oraz niewielkie muzeum, kryjące liczne skarby: stare kielichy, korony i manuskrypty. W dalszej części trasy podziwiamy pocięte wąwozami górzyste krajobrazy prowincji Tigray i zawieszone na skałach (bądź wykute w nich) średniowieczne kościoły. Wieczorem docieramy do stolicy prowincji, Mekele.

13.11
Wcześnie rano wyruszamy w kilkusetkilometrową trasę na południe, główną drogą wiodącą do stolicy kraju. Oglądamy różnorodne krajobrazy Wyżyny Abisyńskiej, mijając miasta Maychew i Weldyia. Wieczorem, po ekscytującej jeździe szutrową górską drogą docieramy do miejscowości Lalibela - religijnej stolicy Etiopii.

14.11
W niedzielę zwiedzamy najważniejsze sakralne miejsca Lalibeli. Zwiedzanie rozpoczynamy od północnozachodniego zespołu skalnych kościołów, z największym na świecie kościołem wykutym w skale, Bet Methane Alem na czele. Tu mamy wyjątkową możliwość obejrzenia błogosławieństwa etiopskim krzyżem. Zaglądamy do innych XII-wiecznych kościołów: Bet Maryam, Bet Golgotha i Bet Mikael. Nieopodal znajduje się najbardziej znana skalna świątynia Etiopii - kościół św. Jerzego (Bet Giyorgis), odwiedzana przez licznych pielgrzymów i turystów. Po południu zwiedzamy południowowschodni zespół skalnych kościołów: Bet Gabriel Rufael, Bet Merkorios, Bet Amanuel i Bet Abba Libanos, połączonych ze sobą wykutymi w skale tunelami.

15.11
Rankiem opuszczamy Lalibelę udając się na odległe o 25 km lotnisko. Samolotem etiopskich linii lotniczych poprzez Bahar Dar nad jeziorem Tana docieramy do Addis Abeby. Z lotniska wyruszamy busem w dalszą trasę na wschód kraju. Po ok. 200 km wieczorem docieramy do miejscowości Awash, usytuowanej w pobliżu Parku Narodowego Awash.

16.11
Rano udajemy się na wycieczkę do Parku Awash. W krajobrazie sawanny podglądamy miejscową faunę: antylopy oryks, impala i dik-dik, guźce, pawiany oraz ptaki: dropie, orłosępy i kraski. Oglądamy także wodospady na rzece Awash i niewielkie muzeum przyrodnicze. Po południu wyruszamy w dalszą drogę na wschód kraju; poprzez malownicze krajobrazy gór Ahmar docieramy wieczorem do miasta Harer.

17.11
Zwiedzamy otoczoną murami muzułmańską starówkę Hareru. Oglądamy miejscowe meczety z Wielkim Meczetem Jamia na czele, stary dom kupiecki oraz dom, w którym mieszkał w końcu XIX wieku francuski poeta Artur Rimbaud. Odwiedzamy także grobowiec miejscowego muzułmańskiego przywódcy. Wieczorem udajemy się poza mury miasta na spektakl, zwany karmieniem hien (z możliwością własnoręcznego karmienia tych zwierząt).

18.11
Wyruszamy w 500-kilometrową trasę powrotną do stolicy kraju. Po 12 godzinach podróży poprzez góry Awash, miasta Azbet Teferi i Nazret wieczorem docieramy do Addis Abeby.

19.11
Zwiedzamy niektóre ciekawe miejsca Addis Abeby: katedrę św. Trójcy z grobowcem cesarza Haile Selassie, Muzeum Narodowe Etiopii ze szkieletem najstarszego znalezionego w Etiopii hominida Lucy, usytuowane w dawnym cesarskim pałacu ciekawe Muzeum Etnograficzne. Zaglądamy także na położony w centrum miasta największy targ Afryki, Merkato. Późnym wieczorem kończymy podróż po Etiopii, odlatując z miejscowego lotniska przez Londyn do Warszawy.

© Copyright by Zbigniew Bochenek. Design by Jac.