Relacje z podróży

Maroko - Algeria - Tunezja

Powrót do Afryki Północnej stał się jednym z moich celów od czasu pierwszej wyprawy do Maroka w 1986 r. Pragnąłem ponownie zanurzyć się w świat muzułmańskiej kultury, z jej niezwykłymi budowlami, barwnym życiem targowym, charakterystycznymi smakami. Ponadto marzyło mi się dotarcie choćby na krótko w głąb największej pustyni świata, Sahary i odczucie klimatu tego miejsca na ziemi. Toteż gdy w sierpniu 1991 roku nadarzyła się okazja wybrania się w ten rejon świata i to w sposób nietypowy - autokarem w 40-osobowej grupie - podjąłem decyzję wyruszenia na spotkanie z afrykańską przygodą. Oto relacja z naszej pięciotygodniowej wyprawy:

Dziennik podróży

24.08
Przejazd na trasie Warszawa - Wrocław - Bolesła rasie - Col du Zad (2178 m n.p.m.), oglądamy ciekawe minerały na przełęczy. Następnie dojeżdżamy do Foret des Cedres - Lasu Cedrowego - unikatowego rezerwatu cedrów w Maroku. W pobliżu znajduje się Paysage d'Ito - charakterystyczny krajobraz gór Atlasu Średniego z wygasłymi stożkami wulkanicznymi. Powracamy na niziny przez Azrou i docieramy do dawnej stolicy królewskiej, Meknes. Zwiedzamy najciekawsze zabytki Meknes: pałac królewski z ogrodem, spichrze i stajnie królewskie, grób Moulay Ismaila. Nocujemy w schronisku młodzieżowym na przedmieściach (20 Dh/os).

8.09
Jedziemy z Meknes do Moulay Idriss - świętego miasta muzułmanów z grobem Moulay Idrissa, malowniczo usytuowanego na wzgórzu. Stąd przemieszczamy się do pobliskiego Volubilis - ruin dawnego rzymskiego miasta z ciekawymi mozaikami, łukami i pozostałością domu publicznego. Następnie docieramy do Fezu - dawnego miasta królewskiego. Po południu objazd Fezu autokarem poprzez dzielnice Borg Nord i Borg Sud. Nocleg w hotelu Olympia (54 Dh/os).

9.09
Zwiedzamy starówkę Fezu: medinę z medresą Bou Inania i Attarine, meczetem Karaouiyne, meczetem Andaluzyjskim; oglądamy barwne suki, dzielnicę żydowską oraz pałac królewski.

10.09
Z Fezu wyruszamy na północny wschód w stronę granicy z Algierią. Docieramy do przejścia granicznego w pobliżu miasta Oujda. Przechodzimy długą odprawę wizowo-paszportową. Po stronie algierskiej dopada nas silna, 4-godzinna burza. Późnym wieczorem docieramy do miasta Tlemcen. Nocujemy w schronisku młodzieżowym (45 Dn/os).

11.09
Zwiedzamy Tlemcen z meczetem głównym na czele. Następnie wyruszamy nadmorską szosą na wschód Algierii. Po wielogodzinnej jeździe poprzez miejscowość Tena późnym wieczorem docieramy do miasta Cherchell. Z braku miejsc noclegowych w tym mieście nocujemy w autokarze (i jego okolicach) przy posterunku policji.

12.09
Kontynuujemy jazdę na wschód szosą biegnącą wzdłuż Morza Śródziemnego. Po południu docieramy do miejscowości wypoczynkowej Tipasa. Kąpiel w morzu. Nocleg znajdujemy w hotelu de Baie (160 Dn/os).

13.09
Przejazd z Tipasa przez Sidi Ferouch i Algier do Boudouaou, miejscowości z misją katolicką prowadzoną przez księdza Liniewskiego. Kapiemy się w Morzu Śródziemnym w pobliżu miasta. Wieczorne przyjęcie u księdza. Nocujemy na misji w domu parafialnym i w ogrodzie (5 Dn/os).

14.09
Zwiedzamy Algier: ogród botaniczny, pomnik - grób Nieznanego Żołnierza, starą kasbę z widokiem na morze, centrum miasta z meczetem, Centre Villa 2000. Wieczorem kąpiel w Morzu Śródziemnym i powrót do Boudouaou na nocleg.

15.09
Rano wyruszamy poprzez Algier główną szosą w głąb Sahary na południe kraju. Na trasie oglądamy wąwóz małp, przeżywamy burzę piaskową i docieramy poprzez miasto Lagouat do oazy Ghardaia. Nocujemy w hotelu Rym.

16.09
Zwiedzamy oazę Ghardaia: starą medinę, główny meczet, cmentarz Melikę. Następnie wyruszamy w dalszą saharyjską trasę; poprzez miejscowość Ouargla docieramy do miasta Tougourt. Nocujemy w hotelu Oasis z basenem (160 Dn/os).

17.09
Wyruszamy na północny wschód w kierunku miasta El Oued, usytuowanego w pobliżu tunezyjskiej granicy. Na trasie oglądamy wydmy Wielkiego Ergu. Po przybyciu do El Oued zwiedzamy miasto, oglądając m.in. jego panoramę z minaretu miejscowego meczetu. Wieczorem docieramy do położonej u stóp Atlasu Saharyjskiego miejscowości Biskra. Nocujemy w hotelu Las Palmiers (80 Dn/os).

18.09
Wyruszamy z Biskry szosą biegnącą na północ przez Atlas Saharyjski. Na trasie oglądamy formacje skalne Atlasu m.in. tzw. Balkony Roufiego. Docieramy do ruin starożytnego miasta rzymskiego Timgad. Oglądamy pozostałości miasta: ruiny świątyń, łuki triumfalne, bazar, nawierzchnię ulic. Z Timgad poprzez Batnę udajemy się do Konstantyny. Nocujemy w hotelu Mahraba w centrum miasta (180 Dn/os).

19.09
Wyruszamy z Konstantyny na zwiedzanie pobliskich ruin starożytnego miasta rzymskiego Djemila. Oglądamy pozostałości miasta: ruiny bazyliki z baptysterium, łuk triumfalny Karakalli, teatr, termy oraz zgromadzone w muzeum mozaiki. Po południu wracamy do Konstantyny i zwiedzamy miasto malowniczo położone nad rzeką Wadi ar-Rumal.

20.09
Wyruszamy z Konstantyny w stronę granicy z Tunezją. Po drodze mamy problemy techniczne z autokarem - naprawa trwa kilka godzin. Po południu docieramy do miasta Souk Ahras, gdzie mamy problemy z zatankowaniem na dalszą podróż. Ostatecznie na pożyczonym od policji paliwie docieramy pod jej eskortą o północy na granicę tunezyjską. Tu spędzamy noc w oczekiwaniu na służby graniczne.

21.09
Po odprawie paszportowo-celnej wyruszamy z granicy algiersko-tunezyjskiej w stronę stolicy Tunezji, Tunisu. Po południu docieramy do hotelu Transatlantyk położonego w centrum miasta. Wieczorem spacerujemy po centrum Tunisu.

22.09
Z Tunisu udajemy się na południe docierając do Sousse: Zwiedzamy medinę Sousse i muzeum mozaik. Następnie udajemy się do pobliskiego Monastiru, gdzie oglądamy miejscową twierdzę ribat, meczet i mauzoleum Bourgiby, oraz kąpiemy się w Morzu Śródziemnym. Następnie wyruszamy w głąb kraju do miejscowości El-Djem, gdzie podziwiamy rzymski amfiteatr z III wieku n.e. Wieczorem docieramy do świętego miasta islamu Kairuanu. Nocujemy w hotelu Sabra (80 Dn/os).

23.09
Zwiedzamy Kairuan: Wielki Meczet, medinę, Baseny Aghlabidów. Po południu wracamy do Tunisu i oglądamy miejscową medinę z bogatym sukiem.

24.09
Z Tunisu udajemy się na północ, do miasta artystów Sidi Bou Said. Po krótkim spacerze wracamy na przedmieścia Tunisu, w celu obejrzenia ruin starożytnego miasta Fenicjan, Kartaginy. Oglądamy pozostałości zabudowy Kartaginy: termy, teatr oraz w muzeum mozaiki. Po południu wracamy do Tunisu. Wieczorem udajemy się do przystani promowej La Goulette i wsiadamy na prom płynący do Trapani na Sycylii (20 godzin). Noc spędzamy na promie.

25.09
Z Trapani udajemy się do pobliskiej stolicy Sycylii, Palermo. Zwiedzamy historyczne centrum miasta: z katedrą , Pałacem Królewskim oraz normańskimi i barokowymi kościołami. Następnie docieramy do pobliskiego Monreale, z pięknymi średniowiecznymi mozaikami w normańskiej katedrze. Po południu ruszamy szosą biegnącą wzdłuż północnego wybrzeża Sycylii na wschód, docierając o północy do Messyny.

26.09
W nocy przeprawiamy się promem z Messyny na Półwysep Apeniński i ruszamy tzw. Autostradą Słońca na północ. Po drodze mijamy Salerno, Neapol i wieczorem docieramy do miejscowości Caserta. Nocujemy w hotelu Houston (8000 Lir/os).

27.09
Z Caserty podróżując na północ docieramy do Perugii. Zwiedzamy historyczne centrum miasta: oglądamy ratusz, katedrę, zabytkową fontannę. Następnie przemieszczamy się do Asyżu. Zwiedzamy zabytki miasta: bazylikę św. Franciszka, bazylikę św. Klary, katedrę św. Rufina, ratusz. Nocujemy na campingu u podnóża miasta (10 000 Lir/os).

28.09
Z Asyżu wyruszamy w stronę granicy z Austrią. Na granicę docieramy późnym wieczorem. Próby znalezienia noclegu na terenie Austrii w okolicach Klagenfurtu są bezowocne. Noc spędzamy w autobusie na autostradzie Klagenfurt - Graz - Wiedeń - Brno.

29.09
Przejazd na trasie Brno - Cieszyn - Warszawa. Zakończenie wyprawy.

© Copyright by Zbigniew Bochenek. Design by Jac.